10 نصائح لتوفير استهلاك الكهرباء فى المنزل أولها شيل الفيشة

 نصائح لتوفير استهلاك الكهرباء فى المنزل خاصة مع عداد الكارت الذكى، من اجل تقليل قيمة فاتورة الكهرباء التى يشتكى منها الجميع. ولو انت من الاشخاص الذين يعانون مثلى من ارتفاع قيمة فاتورة الكهرباء. ونفاذ شحنة او شفط شحنة عداد الكارت الذكى فى ايام قليلة.

إذن انت من الناس اللى ميعرفوش انك ممكن انت اللى تكون سبب زيادة الاستهلاك لانك مش بتشيل الفيشة من الكُبس او المقبس الكهربائى. وده هو موضوعنا النهارده من خلال شبكة اخباركم. وهنتكلم عن 10 نصائح لتوفير استهلاك الكهرباء فى المنزل أولها شيل الفيشة.


نصائح لتوفير استهلاك الكهرباء فى المنزل
10 نصائح لتوفير استهلاك الكهرباء فى المنزل أولها شيل الفيشة


توفير فاتورة الكهرباء


  • طريقة توفير استهلاك الكهرباء فى المنزل سهلة المهم تكون عندك خبرة فى التعامل مع مختلف انواع الاجهزة المنزلية. لو كنت من الناس اللى بتعتقد ان فصل الجهاز من الريموت او عمل Shutdown شت داون للجهاز ده معناه انك فصلت الكهرباء تماماً عن الجهاز يبقى انت غلطان.
  • لأن الجهاز لايزال يسحب الكهرباء بشكل عادى لانه فى حالة ستاند باى standby او بمعنى اصح حالة استعداد للتشغيل من جديد. يعنى بيستهلك كهرباء حتى ولو بنسبة قليلة والكلام ده انا بقوله لك عن تجربة شخصية.
  • من المهم إنك تعرف ان أى جهاز كهربائى يعمل بالريموت كنترول او يحتوى على شاشة ديجيتال بيستهلك كهرباء بشكل طبيعى جداً طالما ان الفيشة لسه موجودة فى الكهرباء حتى لو انت طفيت الجهاز من الريموت. لان زى ماقولنا الجهاز بيكون في حالة استعداد للتشغيل مرة تانية حالة ستاند باى standby.


 نصائح لتوفير استهلاك الكهرباء فى المنزل


توفير استهلاك وسحب الكهرباء فى المنزل امر سهل لو اتبعت النصائح التالية:


  1. لا تترك فيشة المشترك او شاحن الموبايل والاجهزة بشكل عام فى المقبس او الكُبس حتى بدون استخدام.
  2. لا تترك الكمبيوتر او اللاب توب فى حالة النوم Sleep لفترة طويلة لان الجهاز يكون فى حالة استعداد للتشغيل ويستهلك الكهرباء.
  3. كافة الاجهزة الكهربائة التى تحتوى على تايمر أو ريموت تستهلك الكهرباء، خاصة لو تركت الفيشة فى الكُبس مثل، الميكروويف والبوتجاز والرسيفر والمراوح بأنواعها.
  4. لا تترك فيشة غلاى المياه او الكاتل فى كبس الكهرباء لانه يستهلك كهرباء حتى فى حالة عدم التشغيل.
  5. أبدا لا تترك فيشة الخلاط الكهربائى فى الكُبس او المقبس لانه يستهلك الكهرباء.
  6. جميع الاجهزة التى تضعها فى حالة سكون Sleep تسحب الكهرباء ايضًا.
  7. التكييف او المكيف اذا فصلته من الريموت فقط. فهو لا يزال يستهلك الكهرباء بصفة عادية، يجب عليك فصل الكهرباء عن الجهاز بواسطة اطفاء زرار المكيف من المقبس.
  8. لا تترك فيشة المكنسة الكهربائية او المكواة متصلة بالمقبس لان تلك الاجهزة عالية جداً فى سحب واستهلاك الكهرباء.
  9. علاوة على ما سبق فإنك لو تركت فيشة الدفاية او الغسالة فى الكُبس او المقبس هذا الامر يسحب الكهرباء أيضًا بنسبة عالية.
  10. واخيرا عليك ان لا تستخدم لمبات او كشافات كهربائة فى المنزل ذات واط عالى. استخدم فقط اللمبات التى فى حدود 17 واط.


تنبيه هام جداً: قد يكون لديك مشكلة فى توصيلات الكهرباء داخل الشقة نفسها، هذه المشكلة فى حد ذاتها تستهلك نسبة عالية من الكهرباء. حيث تؤدى الى مضاعفة سعر فاتورة الكهرباء ثلاثة او اربع مرات على الاقل. لذلك ادعوك الى قراءة هذا الموضوع المهم:

عن: اللمبة منورة والكهرباء مفصولة. من الرابط التالى https://bit.ly/3TPBhRk .


فى ختام موضوعنا عن نصائح لتوفير استهلاك الكهرباء فى المنزل، خلاصة الكلام، شيل فيشة اى جهاز كهربائى فى اثناء فترة عدم استخدام الجهاز. خاصة الشاشة الذكية والتكييف او المكيف والغسالة والميكرويف والمكواة والبوتجاز.

هذه الاجهزة تستهلك الكهرباء لو تركت الفيشة فى المقبس عن تجربة شخصية، وهكذا نكون قدمنا لك أهم 10 نصائح لتوفير استهلاك او سحب الكهرباء فى المنزل أولها شيل الفيشة.

google-playkhamsatmostaqltradent